Hoe stimuleer ik geloofsgroei in deze coronatijd?

6 oktober 2020
  • Profielafbeelding van Else Roza
    Door: Else Roza

Nu weinig mensen de kerkdiensten mogen bezoeken, is het goed om gemeenteleden extra te stimuleren verantwoordelijkheid te nemen voor hun geloofsgroei. Hoe doe je dat?

Leer ze verlangen naar God

'Lees je bijbel, bid elke dag', wie kent het liedje niet? Het liedje in praktijk brengen valt nog niet mee, zeker als een rustig plekje in huis ontbreekt. De boodschap herhalen, heeft meestal weinig zin. Beter kun je het verlangen naar God voeden. Vraag mensen bijvoorbeeld goede persoonlijke herinneringen op te halen omtrent Gods aanwezigheid in hun leven. Of vraag oudere mensen naar wat een langdurige persoonlijke omgang met God hen gebracht heeft. Laat de verhalen digitaal rondgaan. Als het verlangen naar God goed gewekt is, vinden mensen zelf manieren om bij God te zijn.

Houd het eenvoudig

'Ik ben bij je'. Vier woorden die Gods onvoorwaardelijke liefde en trouw uitdrukken. Vier woorden die aangeven wat we als beelddragers van God het beste kunnen doen: ik ben bij je. Leer gemeenteleden aandachtig te luisteren naar de mensen om hen heen. In coronatijd: hun partner, kinderen en wijkgenoten. Laat ze ervaren wat tijd en aandacht met een relatie doen. Laat ze zien hoe positieve woorden het verschil maken. Leer ze onderscheiden wanneer het koninkrijk van God oplicht. Dat gebeurt namelijk waar ze bij staan.  

Vertel eens

Laat gemeenteleden hun ontmoetingen delen in kleine groepjes. Laat ze de mooie momenten vieren, ervoor bidden en danken. Wek het verlangen in hen om van betekenis te zijn als mens, als christen. En vooral: schep ruimte om eerlijk te zijn. Als mensen gaan groeien, ontdekken ze kanten van zichzelf die ze niet willen kennen. Ga daar evenwichtig mee om. Praat zelf ook over je moeite, schrik, verdriet, ook als het een blijvende doorn in het vlees blijkt te zijn. 

 

Netwerk Bloei

Diverse deelnemers van MissieNederland komen in netwerk Bloei samen om de (lokale) kerk in beweging te brengen voor de persoonlijke groei van haar leden en de mensen om hen heen. Wijs je gemeente op dit aanbod. Doe zelf mee en moedig anderen aan om met jou een digitale workshop of cursus te volgen. www.missienederland.nl/bloei

 

Door Else Roza

Else Roza is adviseur waarderende gemeenteopbouw bij MET ANDERE OGEN en maker van de cursus 'Zoek de lente in je leven' en 'Daar ben je!' Ze is professioneel persoonlijk deelnemer van MissieNederland.

Wellicht vind je dit ook interessant

Hoe ga je als kerk om met coronaverdeeldheid?

Verdeeldheid door coronamaatregelen, ze gaat aan christenen niet voorbij. Toch is eenheid tussen christenen een diep ver…
Lees verder

Terugblikken op #nietalleen: welke lessen kunnen we leren?

Kort na de eerste lockdown in maart 2020 bracht Tiemen Westerduin verschillende partners uit het christelijk netwerk bij…
Lees verder

‘Er bestaat geen kant-en-klaar plan bij rouw’

Wanneer in maart het coronavirus in Nederland losbarst, ziet Laurina uiteenlopende reacties bij mensen. ‘Waar ik z…
Lees verder

Drie actuele thema's voor de kerk

De minst bereikte volken

De kerk heeft een boodschap die voor ieder mens van levensbelang is. Maar hoe horen mensen dit als zij in een gebied leven waar nog niemand van Jezus heeft gehoord?
Ontdek dit thema

Samen Jong

De kerk is een plek waar mensen het geloof en het leven ontdekken, onderzoeken en beoefenen. Maar wat als jonge mensen de aansluiting niet meer zo goed weten te vinden?
Ontdek dit thema

Meer dan sekse

De kerk heeft de potentie om goed nieuws te zijn als het gaat om een gezonde omgang tussen mannen en vrouwen.
Ontdek dit thema

Vraag een gratis proefnummer aan van ideaz

ideaz zet jou en jouw gemeente in beweging voor het uitleven van de missie van Jezus in wijk én wereld. In een lekker praktisch magazine voorziet het netwerk van MissieNederland je drie keer per jaar van tips en inspiratie op een actueel missionair onderwerp. Dit alles uiteraard voorzien van een prettig leesbare onderbouwing. Vraag nu gratis een proefnummer aan, digitaal of per post.

Aanvragen
ideaz 30 - Jonge generaties voorop - mock-up.png