Wat de Maker wil dat je ziet

12 januari 2016
  • Profielafbeelding van Kees-Jan Mulder
    Door:
    Kees-Jan Mulder

Augmented reality is dat een smartphone of digitale bril een extra informatielaag toevoegt aan de wereld die je ziet. Je kijkt met de camera van je telefoon om je heen, en op je scherm zie je een gebouw dat er nog niet is, of een routebeschrijving in de lucht.

Of je ziet een compleet nieuwe werkelijkheid: als je de nieuwste virtual reality-brillen opzet ben je in één klap in een andere wereld, die met je meedraait als je je hoofd draait. Voor een moment zie je precies wat de maker wil dat je ziet, waar je ook kijkt.

Dat de werkelijkheid gelaagd is, daar had ik al een idee van. Dat een nieuw medium een nieuw perspectief geeft, heb ik de afgelopen jaren zelf ervaren: sinds de filmacademie kijk ik met andere ogen om me heen, voortdurend. De mogelijkheden van digitaal beeld bepalen mijn blik.

In de regen denk ik: hoe zou dit eruit zien in slow motion? Op Schiphol denk ik: wat een mooie scène! En op het station bedenk ik hoe ik de beelden om me heen zou kunnen bewerken in Photoshop. Ik zie meer dan vijftig man in de gloed van de zon. Ze hebben hun rechterarm half gestrekt voor zich. Ze houden hun hand op. De handen vormen kommetjes, een ontvangende houding: dit zou een héél spiritueel beeld zijn als niet al die handen gevuld waren met een mobiel, waarop aandachtig wordt getuurd. Maar ik zou die telefoons dus weg kunnen Photoshoppen. Dan houd je alleen die ontvangende handen over, een beeld van vijftig charismatisch biddende mensen op een zonnig station.

Van dat beeld zou ik zo’n extra informatielaag, een ‘virtual reality layer’ kunnen maken - een beetje zoals je kent van Google Street View. Die zou ik weer kunnen uploaden naar Google Maps. Als iemand nu op z’n telefoon mijn plaatje aanklikt, kan hij op zijn scherm rondkijken en zien wat ik in m’n hoofd zag toen ik om me heen keek.

Een stad zien die er nog niet is, kijken zoals de maker kijkt, zó delen dat de ander het belééft... Daar moet de kerk wat mee kunnen. De vorige mediarevolutie, die van de boekdrukkunst, maakte de Reformatie mogelijk. Ik sta te popelen om te zien wat God met deze mediarevolutie van plan is.

8-10 keer per jaar een nieuwsbrief vol passie voor missie

Ontvang de nieuwsbrief van MissieNederland