Uitgeverij Gideon, 208 pagina’s

vrijdag 30 juli 2021
  • Profielafbeelding van Henk Medema
    Door:
    Henk Medema

Doen we kerk volgens het boekje?

Brieven aan de kerkStel je eens voor dat je voorganger bent van een mega-kerk in Californië. Je hebt een opleiding georganiseerd, er zijn bestsellers geschreven, een podcast opgebouwd met breed publiek. We hebben het over Francis Chan. Samen met zijn vrouw Lisa begon hij in 1994 een bediening die vervolgens geweldig groeide. Toen, opeens, vertrok de familie Chan naar het Zuid-oosten van Azië. Een nieuwe bediening.

Het ideaalbeeld van Chan was drievoudig; een centrale plek voor lofzang, gericht op God. En eerbiedig, gericht luisteren naar het Woord van God. Tenslotte een gericht en heilig leven voor de Heer. Zo was het, zo werd het. En toen hield het op.

Dat voerde tot de omgekeerde route, terug naar thuis, naar de Verenigde Staten. Daar ontstond een soort avontuur, dat geloof vroeg - en merkwaardigerwijze bleek dat precies te passen op de plek waar ze woonden, in hun achtertuin. Het boek dat Chan hier geschreven heeft, is verschenen op het moment dat hij zojuist grootvader is geworden - raar (zegt hij zelf!) om die zin te kunnen typen! ‘Hoe ouder ik word, des te meer word ik me ervan bewust dat het einde nabij is’, schrijft hij. Tegelijk is het nieuwe begin nog maar net begonnen, en juist nu ‘doen’ we Kerk ‘volgens het boekje’. Het wordt in allerlei opzicht tijd om dat boekje echt te gaan lezen.

Meer boeken en recensies

alle recensies

Prentenbijbel - Marijke ten Cate en Sylvia Vanden Heede

Compleet vernieuwde en uitgebreide editie, recensie door Sara Poelarends (11 jaar).…
Lees verder

Oproep tot omkeer - Wim Dekker

Over bekering en bestaansverheldering.…
Lees verder

Inclusief leiderschap - Henk Jan Kamsteeg & Ugur Özcan

Veranker diversiteit in je organisatie…
Lees verder

Ontdek ook het boek Samen Jong

Wat als je volledig zou kunnen beamen dat de christelijke geloofsgemeenschap dé plek is waar jonge mensen het geloof en het leven ontdekken, onderzoeken en beoefenen? Wat als je vol overtuiging kunt zeggen dat zij in jouw geloofsgemeenschap samen met alle generaties delen in de zegen die Jezus Christus aan zijn kerk gaf? Samen Jong gelooft dat de kerk deze potentie heeft. In samenwerking met KokBoekencentrum presenteert MissieNederland het boek Samen Jong: Kernwaarden voor een kerk met alle generaties.

Meer informatie
Teaser - Samen Jong (mock-up)