Atlas Contact, 256 pagina’s

vrijdag 9 april 2021
  • Profielafbeelding van Henk Medema
    Door:
    Henk Medema

Levenslessen uit Bijbelverhalen over hoop, twijfel en succes

Ode aan de verliezerHet indrukwekkende debuut ‘God en ik’ van auteur Alain Verheij heeft al zes drukken beleefd. Maar de woorden van Bob Dylan waarmee dit vervolg wordt ingeleid geven ons allemaal te denken: ‘The Times, They Are a Changing.’ Zoals de hoofdstukken van dit tweede boek ons bevragen, zó komen ze tot ons: Welke kant moet ik op? Waar vind ik houvast? Waar vind ik vrijheid? Hoe blijf ik staande? Wie gaat ons helpen? Hoe houd ik hoop? Hoe moet ik leven? Hoe moet het nou verder? Aan elk van die vragen is steeds een verhaal gekoppeld, dat ons zeer serieus te denken zet. Het zijn vragen, maar ook levenslessen.

Welke kant moet ik op? is de vraag die de eerste mensen ons stellen. De eerste twee broers, Kaïn en Abel, en dan de kinderen van Kaïn. Na ons de zondvloed, en de vraag waar je broertje is. Je hoeft maar kort door te bladeren om Abraham tegen te komen, die vrijwel vanzelfsprekend niet alleen vraagt waar je de mosterd vandaan haalt, maar dieper doorvragend: waar vind ik houvast? De grote vraag van Mozes is: waar vind ik vrijheid? Vrij zijn blijkt moeilijker dan bevrijd worden.

Er komt een hele reeks van nogal chaotische vragen, rondom de vraag: hoe blijf ik staande? Plus leiders en visionairs, koningen en profeten. Maar het eindigt met Jezus, of nog méér: met Christus. die zijn leven beëindigt aan een kruis.

Deze reis van de oerbegintijd tot de oereindtijd - en jawel, dat is het laatste Bijbelboek, de Openbaring. De lezer van dit boek zal ontdekken dat hij heel veel voorbij heeft zien gaan, en het dringend nodig heeft alles opnieuw aan zijn oog voorbij te zien trekken. De slotparagrafen bieden daarvoor ook de gelegenheid. Terugkijkend moeten we wél erkennen dat dit boek een veelheid van leesmateriaal biedt: eigenlijk meer dan een lezer aan kan.

Meer boeken en recensies

alle recensies

Prentenbijbel - Marijke ten Cate en Sylvia Vanden Heede

Compleet vernieuwde en uitgebreide editie, recensie door Sara Poelarends (11 jaar).…
Lees verder

Oproep tot omkeer - Wim Dekker

Over bekering en bestaansverheldering.…
Lees verder

Inclusief leiderschap - Henk Jan Kamsteeg & Ugur Özcan

Veranker diversiteit in je organisatie…
Lees verder

Ontdek ook het boek Samen Jong

Wat als je volledig zou kunnen beamen dat de christelijke geloofsgemeenschap dé plek is waar jonge mensen het geloof en het leven ontdekken, onderzoeken en beoefenen? Wat als je vol overtuiging kunt zeggen dat zij in jouw geloofsgemeenschap samen met alle generaties delen in de zegen die Jezus Christus aan zijn kerk gaf? Samen Jong gelooft dat de kerk deze potentie heeft. In samenwerking met KokBoekencentrum presenteert MissieNederland het boek Samen Jong: Kernwaarden voor een kerk met alle generaties.

Meer informatie
Teaser - Samen Jong (mock-up)