Onderdeel zijn

Millennials en de kerk

14 april 2018
  • Profielafbeelding van Hanneke van der Meer
    Door: Hanneke van der Meer

Wat moeten we doen voor de 18-25-jarigen bij ons in de kerk?

Dat is de vraag waarom we bij elkaar zitten. Halverwege de brainstorm vraag ik of ze ook weten of deze 18-25-jarigen eigen activiteiten willen? Ja, dat leek iedereen meer dan logisch.

De brainstorm vervolgt. Ik breek nog een keer in, want in mijn voorbereiding vroeg ik een paar jonge mensen of ze eigen activiteiten wilden. Hun antwoord verraste ook mij. 

We zitten om de keukentafel bij een van de enthousiastelingen die mij uitnodigden om met hen mee te denken. Ze zijn allemaal rond de dertig, net getrouwd en druk. Allemaal hebben ze de goede intentie om iets te doen voor de doelgroep die tussen het wal en schip valt in hun gemeente.

Op die avond roepen ze één voor één wat hun ideeën zijn. We organiseren een borrel of een feest. We organiseren een dienst. We gaan met ze naar de bioscoop. Alle ideeën worden even snel weer van de tafel geveegd: We mogen geen alcohol schenken bij kerkactiviteiten. Een dienst is niet vernieuwend genoeg. Bioscoop heeft niks met de kerk te maken. Zo brainstormen ze erop los.

Opnieuw zeg ik voorzichtig: “Ik begreep van enkelen van hen dat ze gewoon onderdeel willen zijn van de gemeente. Ze willen als volwassen lid deelnemen en bijdragen.” De groep stopt met het roepen van ideeën en kijkt verbaasd op. Dit antwoord levert ineens een veel ingewikkeldere vraag op: Hoe kunnen we als gemeente ruimte maken voor de bijdrage van 18-25-jarigen?

Eerlijk gezegd vind ik het dan leuk worden en tegelijkertijd ook spannend. Ik zit met plezier in een kleine kerk waar ik ook aan jonge mensen kan vragen hoe ze willen bijdragen. Met ieder kan ik zoeken welke talenten ze willen inzetten en dan regelen we dat.

Wil je een keer spreken? Top, doen we.
Wil je bij het kernteam? Welkom.
Wil je zangleiding doen? Stap in. 

De brainstorm eindigde met heel ander huiswerk dan de deelnemers van tevoren hadden ingeschat. Alle 18-25-jarigen worden benaderd om kennis te maken en te vragen: Hoe wil jij onderdeel zijn van onze gemeente, wat wil je bijdragen en wat zoek je?

Hanneke van der Meer is generatie-expert en werkt voor Navigators IMPACT.

Wellicht vind je dit ook interessant

Hoe christenen een verschil kunnen maken tijdens Halloween

Een aantal jaar geleden werden christenen in Barendrecht geïnspireerd om een alternatief voor Halloween aan te bied…
Lees verder

Individualisme

Onze tijd is een tijd van individualisme. De Babyboomers (geboren tussen 1950-1970) hebben individualisme steeds sterker…
Lees verder

Commitment als de vloer lava is

Over mijn generatie, de Millennials, is bekend; ons committeren is lastig. We hoppen in banen, relaties en kerken. Er is…
Lees verder

Drie actuele thema's voor de kerk

De minst bereikte volken

De kerk heeft een boodschap die voor ieder mens van levensbelang is. Maar hoe horen mensen dit als zij in een gebied leven waar nog niemand van Jezus heeft gehoord?
Ontdek dit thema

Samen Jong

De kerk is een plek waar mensen het geloof en het leven ontdekken, onderzoeken en beoefenen. Maar wat als jonge mensen de aansluiting niet meer zo goed weten te vinden?
Ontdek dit thema

Meer dan sekse

De kerk heeft de potentie om goed nieuws te zijn als het gaat om een gezonde omgang tussen mannen en vrouwen.
Ontdek dit thema

Vraag een gratis proefnummer aan van ideaz

ideaz zet jou en jouw gemeente in beweging voor het uitleven van de missie van Jezus in wijk én wereld. In een lekker praktisch magazine voorziet het netwerk van MissieNederland je drie keer per jaar van tips en inspiratie op een actueel missionair onderwerp. Dit alles uiteraard voorzien van een prettig leesbare onderbouwing. Vraag nu gratis een proefnummer aan, digitaal of per post.

Aanvragen
ideaz 30 - Jonge generaties voorop - mock-up.png