Lange termijn

Millennials en de kerk

15 november 2018
  • Profielafbeelding van Hanneke van der Meer
    Door:
    Hanneke van der Meer

“Millennials kunnen niet langetermijndenken.” Na een sessie over de behoeftes van millennials kwam een manager op me af. “Ze lijken helemaal geen idee te hebben over waar ze naartoe willen en hebben niet het geduld om stapsgewijs een carrière te bouwen.”

In mijn eerste reactie gaf ik de bewuste manager gelijk. Maar toen ik er langer over nadacht realiseerde ik me dat het genuanceerder ligt: de richting of uiting van de ambitie is veranderd. Laat ik open kaart spelen en mezelf als voorbeeld nemen: ik heb geen idee welke baan ik over tien jaar zou willen hebben. Tegelijkertijd ben ik niet richtingloos. Ik weet welk probleem mij raakt, waarin ik betrokken wil zijn in de oplossing. Ik weet wat ik goed kan en ik weet wat ik belangrijk vind. Op basis van deze antwoorden bepaal ik welke baanmogelijkheden ik wel of niet najaag. 

Dat herken ik ook bij mijn coachees. De positie maakt minder uit, want die ‘maakt de man en vrouw niet’ in ogen van deze generatie. Je karakter, je overtuigingen, je ambitie en je impact maken de man en de vrouw. Dat betekent dat millennials niet kiezen voor een baan of functie, maar voor een probleem dat ze willen oplossen. Ze kiezen niet een ambitie maar een levensstijl en zoeken daar een baan bij. Ze kiezen niet voor een positie maar voor waarden die ze terug willen zien in hun leven. En in de weg daar naartoe hebben ze het ongeduld van jonge mensen. Dat is niet zozeer een generatietrekje, maar meer een aspect van de levensfase.

Welke vragen stelt u Millennials? Waar ze over tien jaar willen staan in hun carrière? Of wie ze over tien jaar willen zijn en waarin ze impact willen hebben? Ze worden vaag en onzeker bij de eerste vraag, het is te beklemmend.  De tweede levert enthousiasme en mogelijkheden op, mits ze er over nagedacht hebben. En dat geduld, tsja dat kost jaren om te leren, beetje geduld alstublieft.

Hanneke van der Meer is generatie-expert en werkt voor Navigators IMPACT.

Wellicht vind je dit ook interessant

Digital natives en de kerk

Een andere naam voor GenZers (geboren tussen 1995 en 2010) is digital natives. Zij zijn de generatie die niet beter weet…
Lees verder

Leven in gemeenschap

Het woord zingt de laatste jaren overal rond: community. Ik doe daar zelf ook aan mee. Ik geloof in gemeenschap, in het …
Lees verder

Individualisme

Onze tijd is een tijd van individualisme. De Babyboomers (geboren tussen 1950-1970) hebben individualisme steeds sterker…
Lees verder

Vier actuele thema's voor de kerk

De minst bereikte volken

De kerk heeft een boodschap die voor ieder mens van levensbelang is. Maar hoe horen mensen dit als zij in een gebied leven waar nog niemand van Jezus heeft gehoord?
Verken dit thema

Samen Jong

De kerk is een plek waar mensen het geloof en het leven ontdekken, onderzoeken en beoefenen. Maar wat als jonge mensen de aansluiting niet meer zo goed weten te vinden?
Verken dit thema

Zie de wereld

Wat is vandaag de dag de rol van de Nederlandse kerk? Zien we de wereld nog? Wat gebeurt er met ons als we met de ogen van Jezus naar de wereld kijken?
Verken dit thema

Heel de schepping

Onze omgang met de schepping heeft alles te maken met het brengen van leven in de wereld. Voor mensen in kwetsbare gebieden en voor komende generaties. Welke rol heeft de kerk?
Verken dit thema