Niet iedereen leert op dezelfde manier. De ene persoon leert meer van het doen en de ander door leerstof te bestuderen. Kort samengevat zijn er vier groepen van ‘leerders’ waar in catechese rekening gehouden moet worden.
• Doeners
Catechisanten met deze leerstijl:
- zijn sterk in het opdoen van ervaringen en in het experimenteren
- leren het meest van oefenen en het doen van dingen in praktijksituaties
- vertonen een proberend doe-gedrag
- zijn actief, impulsief en ongeduldig en willen snel resultaat zien
- durven risico’s te nemen
- denken vaak hardop
- vertrouwen eerder op informatie van anderen, dan op hun eigen analytische vermogen
- willen graag ervaringen uitwisselen
• Dromers
Catechisanten met deze leerstijl:
- zijn sterk in het opdoen van ervaringen en het observeren, doordenken en analyseren
- hebben veel voorstellingsvermogen en zijn rijk aan emoties
- leren het best aan de hand van voorbeeldsituaties uit de werkelijkheid
- zien veelsoortige oplossingen en creëren ideeën
- zijn op andere mensen gericht, willen graag meningen en gevoelens peilen, maar vinden het zelf moeilijk zelf besluiten te nemen
- zijn goed in het verzamelen van informatie, feiten en het trekken van conclusies
• Denkers
Catechisanten met deze leerstijl:
- zijn sterk in abstracte begripsvorming, het maken van regels en in het observeren en reflecteren
- leren gemakkelijk van ingekaderde informatie, colleges, inleidingen en moeten ruimte krijgen voor zelfstudie
- nemen afstand van het concrete en gaan inductief, abstraherend te werk
- zijn goed in het verkennen van en analyseren van achtergrondinformatie
- zoeken naar relaties en verklaringen
• Beslissers
Catechisanten met deze leerstijl:
- zijn sterk in het vormen en praktisch toepassen van begrippen en regels in nieuwe situaties
- leren goed via instructies en het uitvoeren ervan in praktische oefensituaties
- kunnen abstracte ideeën omzetten in concrete daden, ze gaan deductief te werk
- houden emoties in toom en zijn zaakgericht
- zijn sterk gericht op beslissingen nemen op basis van evaluaties
Door A. Pals