Sla links over
Hoofdinhoud

Hoe betrek je jongeren bij zending? En waarom dat de verkeerde vraag is…

donderdag 09 november 2017 21:39

Hoe betrek je jongeren bij zending? Een vraag die regelmatig klinkt in het zendingsnetwerk. Blijkbaar is dat lastig. Heeft dat te maken met het imago wat er onder jongeren leeft van een zendeling of willen ze niet meer? Hoe kunnen we de energie en het verlangen van jongeren verbinden aan de wijsheid van ervaren zendelingen?

Ik zie dat het niet gemakkelijk is voor organisaties om jongeren te betrekken bij hun werk. En dat heeft alles te maken met de vraag zelf. Die veronderstelt namelijk een groep mensen die zich afvragen hoe ze jonge mensen mee kunnen krijgen in hún gedachtengoed. Deze vraag heeft de verkeerde insteek, omdat het begint bij jou als organisatie in plaats van dat je samen met jongeren nadenkt over missie.

Van zenden naar cocreatie

We zijn niet de enigen die jongeren willen verbinden aan onze organisaties. Ook Coca-Cola, Bol.com en Spotify willen jongeren verbinden aan hun merk. De ouderwetse manier om een product te verkopen is via advertenties, een zendingsgerichte methode. Inmiddels is bekend dat deze manier jongeren niet aanzet tot actie. De huidige generatie jongeren, Millenials (geboren tussen 1985-2000), zijn niet gevoelig voor zendende boodschappen. Om jongeren te betrekken is van belang dat ze zich verbonden voelen met de organisatie of het merk. Een nieuwe manier daarvoor is cocreatie. Daarbij worden ze medevormgever van de visie of het product. Niet de boodschap ‘kom bij ons als zendeling’, maar de vraag ‘zullen we samen vorm geven aan Gods missie’ is dan het uitgangspunt. Dat betekent dat we onze visie op zending samen met hen verwoorden en vormgeven. Want we kunnen veel leren van jongeren die gewend zijn om te bewegen in een context waar ze een van de weinige christenen zijn. Zoek naar een manier om de creativiteit van jongeren in te zetten en ze te betrekken bij jouw verhaal.

Authenticiteit, openheid en ervaringen

Er is veel bekend over de kenmerken van Millenials. Zo zijn ze de eerste generatie die volledig digitaal opgroeien met internet en smartphones binnen handbereik. Belevenissen zijn voor hen belangrijker dan producten. En waarden als authenticiteit en openheid spreken hen aan. Zo prikken ze er meteen doorheen als een verhaal niet persoonlijk of echt is. Het is van belang dat je als organisatie een goed (eerlijk en persoonlijk) verhaal te vertellen hebt. Storytellers die hun persoonlijke (zendings)verhaal vertellen, spreken meer aan dan een mooi geformuleerde visie. Stuur ze geen document of artikel over zending, maar laat ze iets ervaren van wat het is. Een mooi voorbeeld hiervan is de Global Village Experience van Operatie Mobilisatie.

Jongeren in beweging brengen

Simon Sinek (zie de kijktip) benoemt in zijn verhaal dat deze nieuwe generatie impact willen hebben in de wereld. Ze willen een verschil maken. Dat is hoopvol en een enorme kans. Daarnaast is de adolescentie bij uitstek de periode om te ontdekken wat hun persoonlijke missie is in het koninkrijk van God. Ze ontdekken wie ze zijn, wat hun talenten zijn en maken belangrijke keuzes voor de rest van hun leven (studie, partner, woonplaats). Die keuzen maken ze niet omdat het zo hoort. Ze kiezen, veel meer dan voorgaande generaties, zelfbewust. Dat betekent dat je niet bakker (of vul hier zendeling in) wordt, omdat je vader en opa dat ook waren. Je kiest er bewust voor om bakker te worden, bijvoorbeeld omdat je houdt van lekker brood.

De belangrijkste reden om in beweging te komen is een intrinsieke drive. Het antwoord op de vraag ‘Wat is jouw stip op de horizon?’. We mogen als Kerk (in de brede zin van het woord) jongeren helpen om te ontdekken wat hun diepste drive is en hen stimuleren om dat in te zetten voor het koninkrijk van God. Daarin hebben ze mensen nodig die hen helpen om dat te ontdekken en te vertalen naar kleinere stapjes. Mensen die hen aanmoedigen, complimenten geven en concrete kansen geven om te groeien in hun persoonlijke missie.

Het is niet de vraag: ‘hoe betrekken we jongeren bij zending?’, maar de vraag ‘Hoe investeren we in jongeren om samen met hen Gods missie vorm te geven?’.

Door Dorina Nauta
Dorina Nauta was relatiemanager Jeugd bij Missienederland

IDEAZ

Dit artikel werd geschreven voor IDEAZ 4 van 2017, het praktijkblad over missionair kerk-zijn in wijk en wereld. Wil je dit exemplaar helemaal lezen? Bestel 'm dan via de webshop. 

Labels
Jeugdwerk > Jongeren > Leefwereld jongeren
Kerk naar buiten > Zending > Trends
Kerk naar buiten > Zending > Visie & beleid
Kerk naar buiten > Zending > Zending & gemeente
Nieuwe website: IDEAZ
Nieuwe website: voor de wereldwijde missie

« Terug naar Home