Sla links over

Hoofdinhoud

Nadenken over kerk en social media

kerk en social mediawoensdag 05 juni 2013 11:00

Wat kun je als kerkelijke gemeente met social media? Hierover hield de Protestantse gemeente in Moordrecht onlangs een thema-avond.

Alleen al via hun smartphone zijn Nederlanders gemiddeld een uur actief op social media.1 Zestig procent van de inwoners van ons land gebruikt Facebook: in totaal ruim 43 miljoen uur per maand.2 Verder maakt 54 procent gebruik van YouTube en 3,3 miljoen Nederlanders twitteren.3

Social media zijn dus een gegeven. Stel je nu voor dat mensen daar gaan praten over het evangelie. Zou dat veel impact hebben? Uit onderzoek blijkt in elk geval dat mensen meer waarde hechten aan wat hun vrienden online zeggen, dan wat dure marketingcampagnes beweren…

Christenen en social media

Ds. Erik Schipper, predikant van de Protestantse gemeente in Dordrecht, beschrijft drie gangbare reacties van christenen op social media:
- Sommigen houden vast aan het ‘gij geheel anders’. De wereld is het kwaad, dus houden zij zich ver van ontwikkelingen zoals internet en social media.
- Anderen zijn ‘niet van de wereld, maar er wel middenin’. Zij storten zich zonder voorbehoud in alle online-mogelijkheden.
- Dan zijn er mensen die vooral zoeken naar wat zij als gelovige kunnen doen met social media.

Contact onderhouden

Zelf gebruikt Schipper Facebook vooral om contact te houden met zijn gemeenteleden. “Ik krijg automatisch meldingen dat er mensen jarig zijn. Dan is het een kleine moeite ‘gefeliciteerd’ te tikken.” Ook gebruikt hij het voor berichtjes als ‘de catechisatie begint later’. Daarnaast krijgt hij privéberichten met pastorale vragen. Toch beseft hij dat maar een klein deel van zijn gemeente actief is op Facebook en dat dus ook andere middelen nodig blijven om de totale gemeente te bereiken, zoals het gemeenteblad.

Digitale kerk

Bij veel kerken ontbreekt het missionaire besef als het gaat om social media, ziet de dominee. Ze worden nog voornamelijk ingezet om de eigen gemeente te bereiken. Maar landelijk is de Protestantse kerk een internetkerk begonnen met Fred Omvlee als webpastor. Toch betwijfelen de deelnemers van deze avond of het kan, online kerk zijn. Samen beleven doe je door bij elkaar te zijn. Maar volgens Schipper richt de digitale kerk zich juist op mensen die niet naar de kerk willen, bijvoorbeeld omdat ze het ouderwets vinden. Bovendien is er inmiddels een substantiële groep mensen die hun relaties écht online beleeft.

Mogelijkheden

De vraag ‘Wat zou onze eigen kerk online kunnen beteken?’ levert allerlei reacties op:
- Linken naar gemeenteblad
- Aankondigen van activiteiten
- Stellingen
- Vragenforum
- Actuele berichten uit de media over de kerk
- Evangelisatiefilmpjes
- Getuigenissen van gemeenteleden
- Dagelijkse bijbeloverdenking
- Blog van de dominee
- Foto’s uit themadiensten
- Links naar waaromjezus.nl en dergelijke

Werkgroepen

Volgens Schipper is het belangrijk om je online account in elk geval actueel te houden. Zo laat je zien dat je een levende gemeenschap bent. Hij pleit voor werkgroepen die deze taak op zich nemen, zeker als je de missionaire mogelijkheden wilt benutten.

Joyce de Jongh
Joyce de Jongh is freelance tekstschrijver en houdt een blog bij over kerk en social media: http://www.optimataal.nl/kerk-en-social-media

Bronnen:
Eric van den Berg, Handboek Kerk en Internet, Abdij van Berne, 2011
Eric van den Berg en Frank Bosman, Handboek Kerk en Social Media, Boekencentrum, 2012

1. http://www.mobileaks.nl/13043/bijna-helft-nederlanders-besteedt-minimaal-1-uur-aan-sociale-media-op-smartphone
2. http://www.accentinteractive.nl/blog/detail/126/cijfers-gebruik-social-media-in-nederland-in-2012-explosieve-stijging
3. http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-in-nederland-twitter-en-facebook-het-meest-actief-gebruikt

 

Labels
Gemeenteopbouw > Praktische organisatie > Communicatie

« Terug naar Home