Sla links over

Hoofdinhoud

Een website voor je kerk

Een website voor de kerkmaandag 12 september 2011 13:31

Jacco Vlastuin geeft 7 tips voor een goede website

.
.
.
.
.

  1. Begin altijd met de vraag: Wat hebben wij te vertellen? Aan de ene kant aan je gemeenteleden, aan de andere kant aan de rest van de wereld. Die boodschap moet je helder hebben. Wat moet duidelijk overeind blijven? Op het eerste gezicht, maar ook op het derde gezicht?

  2. Denk na over de vraag wie je wilt bereiken. Als je een specifieke groep op het oog hebt, bijvoorbeeld mensen tussen de 15-30 jaar, dan kan het goed zijn om daar een professional voor in te schakelen. Heb je heel veel ouderen in je gemeenten, dan is het weer wat anders. Dan kan een heel eenvoudige website voldoen.

  3. Iedere kerk is een kerk van God, maar iedere kerk heeft wel een eigen nuance. Laat dat terug komen in je uitstraling, zonder daar een hoofdzaak van te maken.

  4. Let erop dat je op de juiste manier naar binnengekeerd bent. Dat gemeenteleden snel een antwoord kunnen vinden op vragen als: ‘Waar was de kring ook al weer vanavond?

  5. Wees tegelijkertijd op de juiste manier naar buitengekeerd. Gericht op de nieuweling die een gemeente zoekt. Op de buurjongen die niet gelovig is, maar toch even iets meer wilt weten over die Jezus waar de buren het over hebben, zonder dat hij op allerlei theologische verhandeling stuit.

  6. Leg niet zozeer de nadruk op wat er gebeurt op zondag. Maar ook op alles wat er om heen gebeurt. Wat je visie is. Welke dingen er door de weeks gebeuren. Hoe je mensen helpt.

  7. Let op de hiërarchie van je website. Stel je hebt een boodschap die uit drie niveaus bestaat. Eén duidelijk maken lukt nog wel. Maar het is heel verleidelijk om ook nummer 2 en 3 op je homepage te zetten. Maar dan geen 1 en 2 met elkaar concurreren en dan bereik je niet wat je wilt.

Overgenomen uit IDEA 2-2009 (nu IDEAZ), magazine van MissieNederland over missionaire gemeenteopbouw. Kijk op www.missienederland.nl/ideaz voor een abonnement. 

Kernwoorden: website, internet

Labels
Gemeenteopbouw > Praktische organisatie > Communicatie

« Terug naar Home

Archief > 2011 > september