Sla links over

Hoofdinhoud

Schrijven voor de website

website.pngmaandag 19 december 2011 15:06

Een internetter leest niet, maar scant. Zomaar een feit om rekening mee te houden bij het schrijven en opmaken van webpagina’s.

Belangrijke vragen

Geef in de eerste alinea van een artikel al antwoord op de 5 W’s: Wie, wat, waar, wanneer en waarom? De details volgen daarna.
Niet: “Misschien heb je dat ook wel eens, dat je op zoek bent naar iets moois. Maar het moet natuurlijk niet te duur zijn. Dan denk je wellicht niet zo gauw aan de jaarlijkse rommelmarkt van onze kerk. Toch zou ik dat wel doen, want… enzovoort.”
Wel: “ Zaterdag 2 mei (wanneer) kun je (wie) op de rommelmarkt op het kerkplein (waar) van 10.00 tot 15.00 uur van alles kopen: boeken, speelgoed en etenswaren (wat). De opbrengst is voor straatkinderen in Venezuela (waarom).”

Kopteksten

Gebruik informatieve koppen voor artikelen in plaats van creatieve.
Niet: Raad het gewicht van beer Bello.
Wel: Rommelmarkt op zaterdag 2 mei.

Schrijfstijlen

  • Houd de alinea's en zinnen kort. Gebruik maximaal zeven regels voor een alinea en maximaal vijftien woorden per zin.
  • Voorkom lange lappen tekst door voldoende witruimte en informatieve tussenkopjes.
  • Wees kort en bondig. Schrijf waar mogelijk puntsgewijs en houd hoofd- en bijzaken gescheiden.
  • Denk vanuit de bezoeker. Spreek aan met 'u' in plaats van 'wij'. Het enige wat de bezoeker zich afvraagt, is: wat heb ík eraan? Niet: Wij zijn trots om u te melden dat…(dat je trots bent, interesseert niemand wat) Wel: U vindt in onze gemeente…

Met toestemming overgenomen van de IZB.

Kernwoorden: Website, internet, communicatie

Labels
Gemeenteopbouw > Praktische organisatie > Communicatie

« Terug naar Home

Archief > 2011 > december