Sla links over

Hoofdinhoud

Relationeel tienerwerk

relationeel tienerwerkmaandag 12 december 2011 12:18

Doe eens even je ogen dicht en probeer één persoon te bedenken die een grote invloed heeft gehad op de ontwikkeling van jouw geloofsleven. Iemand kunnen bedenken? Stel je nou eens voor dat deze vraag over vijftien jaar opnieuw gesteld wordt. En dat er iemand is die jouw naam opschrijft... Tjonge...

Het is me nogal niet wat: het idee dat God door jou heen anderen Zijn liefde kan laten zien. Adembenemend. Mensen die zelf hebben meegemaakt dat God hen heeft gebruikt om een ander op Zijn spoor te brengen zullen dat beamen. De meeste tieners leren Christus kennen doordat zij een christen leren kennen.

Een verhaaltje

Er was eens een jongeman die aan een wijze verhalenverteller uit zijn stad vroeg wat de beste manier is om zijn vrienden over Jezus te vertellen.

“Ik wil graag weten hoe ik het verhaal van Jezus aan mijn vrienden kan vertellen”, zei de jongen. Het antwoord van de wijze man verbaasde de jonge man: “Eerst moet je tijd doorbrengen met Jezus en van Hem leren. Heb je dat al gedaan?” “Nee”, zei de jongen, “Ik ben druk geweest om Zijn verhaal bekend te maken.” “Dan zou ik maar eens tijd met Hem gaan besteden. Kom daarna terug, dan vertel ik hoe je in drie stappen Gods verhaal vertelt.”
Een paar dagen later ging de jonge man terug naar de wijze man en vroeg wat de eerste stap was. “Die heb je al gezet”, zei de wijze man. “Jezus kennen en gehoorzamen vormen de eerste stap om Zijn verhaal te vertellen. Hoe meer je van Hem en Zijn verhaal weet, des te meer zal Zijn licht, liefde, hoop, vreugde en vrede in jou te zien zijn!”
De jonge man zei: “Ok, maar vertel me dan nu hoe ik mijn vrienden over Jezus kan vertellen.” De wijze man ging verder en zei: “De tweede stap is dat je gaat luisteren naar wat je vrienden te zeggen hebben. Als je lang genoeg naar hen luistert, zullen ze vanzelf aan jou gaan vragen wat je te vertellen hebt. Wanneer je naar hun verhaal luistert, en dat van jou vertelt, moet je wel eerlijk en echt blijven.”
“Maar wat als…” , maar voordat de jonge man verder kon praten zei de wijze man: “Geen ‘maar’. Gewoon eerlijk zijn en echt zijn. En net zo belangrijk: wanneer je naar je vrienden luistert, blijf dan ook tijd besteden met Jezus.”
“Wanneer vertel ik ze dan over Jezus? Wat is de derde stap?”
“ De derde stap gebeurt wanneer je de connectie ziet tussen het verhaal van jouw vrienden en hun nood en het verhaal van Jezus en wat Hij kan geven. Het verhaal van Jezus gaat niet alleen over zijn dood. Daarom zei ik tegen je dat je meer en meer van Jezus moet gaan ontdekken. De kracht van het verhaal van Jezus is dat het aanhaakt bij verschillende mensen op allerlei verschillende manieren. Wees aardig en bewogen wanneer je je vrienden over Hem vertelt. Als zij er klaar voor zijn om Jezus te leren kennen, bid dan met ze en vertel hen meer over Jezus. Sommige mensen noemen dat ‘discipelschap’. Als je vrienden er niet klaar voor zijn, blijf dan voor ze bidden en blijf luisteren naar hun verhaal. Misschien komt er dan later wel een moment waarop je ze kunt laten zien dat Jezus verhaal wel degelijk raakt met hun verhaal.”

Grote opdracht of grote gebod?

De jongen uit het verhaaltje is erop gebrand om zijn vrienden het verhaal van Jezus te vertellen en vraagt de wijze verhalenverteller daarom om advies. Die stuurt hem terug met de opdracht om eerst zelf maar eens met het verhaal van Jezus aan de slag te gaan. Want hoewel de grote opdracht van Jezus (Matteüs 28:19) hoog op de agenda van Gods volk en dus van jou als tienerleider behoort te staan, vergeten we wel eens dat er ook nog zoiets is als het grote gebod. (Lucas 10:27). Daar begint het allemaal mee: eerst het grote gebod, dan de grote opdracht. Daarom begint tienerwerk bij jouw toewijding aan Christus. Want het wordt heel lastig om anderen het verhaal van Jezus te vertellen als je daar zelf niet veel mee bezig bent. Daarom is in (missionair) jeugdwerk niets belangrijker dan jouw leven met God. Want tieners willen het evangelie niet alleen horen, ze willen het vooral zíen. Aan mensen als jij. Bovendien ga je, naarmate je meer van Jezus gaat houden, vanzelf meer over Hem spreken.
Tieners luisteren naar leiders die luisteren.

Het verhaal van de ander

De wijze verhalenverteller legt de jongen vervolgens uit hoe belangrijk het is om het verhaal van de ander te leren kennen. Als je niets liever wilt dan het evangelie met iemand delen líjkt dat misschien nogal omslachtig. Maar het is een essentiële stap en wel om een paar redenen:

  • Sommige tieners moeten eerst hun ‘ei’ kwijt voor ze überhaupt open kunnen staan voor het verhaal van een ander of van God. Voor sommigen werkt alleen het vertellen van hun eigen verhaal al genezend. Heel veel tieners verlangen enorm naar iemand die de tijd neemt om naar hen te luisteren;
  • Het verhaal van een tiener biedt je aanknopingspunten voor de manier waarop je het verhaal van Jezus introduceert;
  • Het eigen verhaal van een tiener heeft een grote invloed op hoe hij of zij jouw eigen verhaal interpreteert;
  • Luisteren naar iemands verhaal helpt je om dicht bij het hart van die persoon te komen.

Luisteren

Een goede tienerwerker is dus een goede luisteraar. Een tiener die deelnam aan een Solid Friends-club schreef op haar evaluatie: “Solid Friends is het belangrijkste wat ik heb in een week, want daar kan ik mezelf zijn en daar wordt naar me geluisterd.” Luisteren doe je trouwens niet alleen met je oren, maar ook met je ogen en met je hart. Je kent het misschien wel, van die mensen die alleen al door je aan te kijken je het gevoel geen dat ze je begrijpen…

Luisteren naar tieners geeft hen het gevoel dat ze gezien, gekend, geaccepteerd worden. Als je voldoende tijd neemt voor het verhaal van Jezus en van de tiener(s), kan het zijn dat er vragen komen over wie jij bent, hoe jij dingen ervaart. Dat geeft je de gelegenheid om op en eerlijke en realistische manier uit te leggen wat jou bezig houdt en op welke manier God in jouw leven aanwezig is. Leiders die goed zijn in luisteren zijn vaak ook leiders die veel kunnen vertellen over zichzelf en over hun hemelse Vader. Want tieners luisteren (en zijn nieuwsgierig) naar leiders die luisteren!

Aanknopingspunten

Vraag aan twintig christenen wat hen zo heeft aangesproken in het Evangelie en je krijgt misschien wel twintig verschillende antwoorden. Zo kunnen mensen bijvoorbeeld geraakt worden door Gods trouw, Zijn vergeving of Zijn grenzeloze liefde. Anderen vinden in het christelijk geloof een antwoord op de vraag wat de zin van het leven is of wat er na de dood gebeurt. Het is prachtig hoe Jezus ook in de ontmoetingen die Hij met mensen heeft steeds weer andere accenten legt. Hij weet als geen ander wat mensen nodig hebben, wat hen bezighoudt.

De kunst voor ons is dus om te ontdekken waar in het leven van tieners aanknopingspunten zitten voor het verhaal van God. Dat kost veel tijd en zorgvuldigheid en heeft dus alles te maken met jouw eigen verhaal en met jouw relatie met God. Het daagt je uit om meer oog te hebben voor je tieners dan voor je programma. Om meer tijd in hen te investeren en meer te gaan luisteren. Het roept je op zorg te besteden aan je eigen geestelijk leven en jezelf aan te leren niet te snel te willen vertellen over jezelf of over het evangelie. Tienerwerk gaat in de eerste plaats om jou en je relatie met Christus. Ontmoeten tieners Christus als ze ons ontmoeten? Laten we erom bidden!

Vragen:

- Kun je je voorstellen dat God jou gebruikt om Zichzelf aan een tiener te laten zien
- Wat kun je doen om vandaag meer van God te houden dan gisteren en morgen meer dan vandaag?
- Ben je in je tienerwerk meer activiteitgericht of meer relatiegericht?
- Hoe kun je jezelf oefenen in het luisteren naar andermans verhaal?

Youth for Christ

Kernwoorden: Jongerenwerk, tienerwerk, tiener, jongere, kinderen, jeugdwerk, relationeel jeugdwerk, relaties, evangelisatie, missionair

Labels
Jeugdwerk > Jeugdbeleid > Beleid maken

« Terug naar Home

Archief > 2011 > december