Sla links over

Hoofdinhoud

Aantal keer gelezen1256

Ontwikkeling van het jonge schoolkind (groep 3/4)

Ontwikkeling van het jonge kind

In deze leeftijdsfase wil het kind steeds meer weten en is het niet direct tevreden met een antwoord. Vaste gewoonten bieden veiligheid aan het jonge schoolkind.

Lengtegroei

Het kleuterbuikje verdwijnt, armen worden langer en de tanden worden gewisseld. Door deze groei is het kind sneller moe, onevenwichtig en heeft het ook nog veel behoefte aan beweging. Laat ze nog niet te lang stilzitten. Tien minuten is het maximum voor een verhaal.

Kennistoename

De wereld gaat open voor jonge schoolkinderen, onder andere door het leren lezen, maar ze zijn ook nog dol op het horen van (voorgelezen) verhalen. Wel vragen ze om andere invalshoeken. Andere verhalen uit de Bijbel komen nu ook in aanmerking, maar de 'echte' Bijbel is nog te moeilijk. Er is geen behoefte meer aan herhaling, maar meer aan variatie.

Hoe-vragen

Hoe komt dit, hoe werkt dat, enzovoort. Deze vragen moeten al wat meer gefundeerd beantwoord worden. Wees ook eerlijk als je het niet weet.

Afname van de fantasie

Langzamerhand komt de interesse voor het waargebeurde verhaal. Het begrip van wat niet en wel kan breekt door. Dit is een proces dat tot ongeveer het achtste jaar doorgaat.

Samen doen

Samen doen wordt nu belangrijk: bijvoorbeeld samen bidden, samen zingen, samen feestvieren, ook bijvoorbeeld de verjaardagen.
Groepsactiviteiten en -spellen zijn al heel erg leuk, maar pas op voor competitie; zeker niet één tegen één, maar een quiz met de hele groep vinden ze wel leuk. Of samen een hoorspel spelen. Ook het verwerken van een verhaal door plakken, tekenen of eenvoudige puzzeltjes vinden ze nog heel erg leuk.

Concreet denken

Denken is nog steeds heel concreet, maar het kind hoeft het niet altijd meer te zien, te horen of te voelen, want het geheugen is al behoorlijk ontwikkeld. Kinderen van deze leeftijd kunnen ook verbanden tussen verschillende dingen leggen bijvoorbeeld: bloemen uit de wei mag je plukken, maar die uit het perk niet. Aan de hand van ervaringen kun je dingen heel goed uitleggen, bijvoorbeeld: zoals je ouders je vergeven, zo wil God je ook vergeven.

Geheugen

Het geheugen van de kinderen wordt sterker, zodat ook moeilijker dingen onthouden kunnen worden, bijvoorbeeld teksten van moeilijker liedjes.

Tijd en afstand

Er is nog niet een werkelijk inzicht in tijd en afstand. Deze begrippen zijn nog te abstract. Het is dus nog niet nodig om het verhaal in een tijdskader te zetten of een precieze plaats aan te geven. Voor deze kinderen kan het verhaal zich bij wijze van spreken hier in de buurt afspelen.

Begrip van goed en kwaad

Het begrip van goed en kwaad breekt door, maar wel aan de hand van duidelijke regels. Ze krijgen begrip over vergeven, leren zelf vergeven en beseffen dat God hen wil vergeven.

Voorbeeld

Het voorbeeld van volwassenen is heel belangrijk, ook op geestelijk terrein. Levensverhalen van zendelingen en Bijbelse figuren zijn nu boeiend. Ook vervolgverhalen worden nu leuk, zowel uit de Bijbel als uit andere boeken.

Kernwoorden: Schoolkind, basisschool, zondagschool, kindernevendienst, kinderen, kinderwerk, geloofsontwikkeling, geloofsopvoeding

« Terug

Archief > 2011 > december