Sla links over

Hoofdinhoud

Gebruik de media

gebruik de mediavrijdag 30 september 2011 12:04

De definitie van media is: middelen tot overdracht en verspreiding van kennis en informatie. Gebruik de media als communicatiemiddel van uw gemeente!

Bereik

Media hebben een groot bereik. Bijna iedereen komt wel eens in contact met de media. Via de krant, een tijdschrift, het internet, de televisie of radio komt informatie bij talloze ontvangers aan. Media bereiken niet iedereen tegelijk. Ze spitsen zich toe op verschillende doelgroepen. Soms brede, maar ook heel specifieke groepen. De gemeente kan een aantal media goed gebruiken.

Doelgroep

Er zijn veel soorten media. Probeer vanuit de doelgroep te kijken welk medium het meest geschikt is. Aan wie moet de boodschap overgedragen worden? Aan ouders? Denk dan aan een advertentie in een opvoedkundig tijdschrift. Aan jongeren? Denk aan een pagina op een website. Aan buurtbewoners? Neem eens contact op met de redactie van de lokale krant.

Internet

Een eigen website is dé manier om de gemeente te introduceren aan een grote groep niet-leden. Veel mensen zitten dagelijks achter het internet en komen op heel veel websites. Voordeel is dat mensen met een paar klikken een kijkje kunnen nemen in de gemeente. Het gevaar is dat ze met één klik ook weer buiten staan. De website moet dus wel van goede kwaliteit zijn en genoeg interesse opwekken bij de bezoeker.

Denk ook aan het gebruik van social media als Twitter, Facebook en Hyves om een netwerk op te bouwen met mensen voor wie de drempel van een kerk (nog) te hoog is.

Kranten

Landelijke dagbladen nemen niet snel informatie over van een kerk, tenzij ze echt iets speciaals doet. Voor de langere verhalen in een krant is een lokale krant geschikter. Huis-aan-huiskranten hebben vaak best ruimte voor een verhaal over de kerk. In de krant zelf staat een e-mailadres van de redactie. Mail daar wat informatie naartoe. Het onderwerp moet wel aan een aantal eisen voldoen: Is het interessant voor de meeste bewoners van de stad of het dorp? Als het een activiteit betreft: is het een jubileum, komen er veel mensen op af, gebeurt er iets bijzonders (een rommelmarkt is meestal niet bijzonder, tenzij er een veiling is van bijvoorbeeld een dure auto)? Het artikel kan ook gaan over één gemeentelid. Deze personen moeten wel in het desbetreffende gebied wonen, anders gaat het niet door.

Radio

Het lijkt misschien onmogelijk om op de radio te komen, maar dat is het zeker niet. Lokale radiozenders willen juist graag berichten over kerken en organisaties in de buurt. Probeer te achterhalen welke radiozenders er in de buurt zijn en benader hen.
Geen presentatietalent? Vaak wordt informatie doorgegeven door middel van een interview. Het interview zenden ze niet live uit, maar nemen ze gewoon bij iemand thuis op. Soms is er de mogelijkheid om eigen muziek te draaien. Kies dan een goed nummer dat past bij de gemeente.

Televisie

Ook hier geldt: de gemeente hoeft niet gelijk het achtuurjournaal te halen. Lokale omroepen zijn veel gemakkelijker te bereiken. De uitzendingen zijn bijna nooit live. Er wordt veel geknipt en geplakt voordat het wordt uitgezonden, dus ook gemeenteleden met camera-angst kunnen best een poging wagen.

Persbericht

Redacties zien onderwerpen vaak het liefst verschijnen via de e-mail in een persbericht. Hoe ziet een persbericht eruit? Een persbericht bevat antwoorden op de 5 W’s: Wie, Wat, Waar, Wanneer, Waarom en Hoe? Het is een kort stukje waarin duidelijk wordt uitgelegd waar het om gaat. Waarom moet dit in de krant of op de radio? Waarom zouden niet-leden van de kerk hierin geïnteresseerd zijn? Probeer dit zo duidelijk mogelijk te verwoorden. Vermeld in het persbericht altijd naam en telefoonnummers van contactpersonen.

Volhouden

Blijf vooral veel mailen naar redacties en omroepen. Nemen ze een onderwerp niet aan, de volgende misschien wel. Misschien is er ineens een stagiaire die het op wil pakken of is het alweer een tijdje geleden dat er aandacht aan een kerk is besteed. Het ene onderwerp spreekt de redacteuren meer aan dan het andere en soms zitten redacties ineens om nieuws verlegen en komt het onderwerp goed van pas. De redactie heeft veel redenen om iets wel of niet te doen, dus blijf proberen.

Anouschka Polderman

Kernwoorden: Media, kranten, radio, televisie, communicatie, communiceren, communicatiebeleid, evangelisatie

Labels
Gemeenteopbouw > Praktische organisatie > Communicatie

« Terug naar Home

Archief > 2011 > september